sunnuntai 8. syyskuuta 2013

Kuinka syödä terveellisesti budjetilla - 10 vinkkiäni laihalle lompakolle {osa 1}

Moni omilleen muuttava nuori saattaa hämmästyä huomatessaan, miten paljon rahaa ruokaan menee. Kaupassa aletaankin syynätä hintoja ja venyttää penniä, kun aiemmin heitettiin huolettomasti vanhempien ostoskärryyn tuttuja brändituotteita ja jännittäviä eksoottisia uutuuksia. Omalla rahalla shoppailtiin korkeintaan raakapatukoita ja irtopähkinöitä P&S:stä ja käytiin salaattilounaalla tai jogurttijädellä ystävien kanssa. Kuulostaako tutulta?

Koska ruoan lisäksi talousasiat ovat lähellä sydäntäni, haluan jakaa muutamia ruokaostoksilla vähemmän tai enemmän laveasti noudattamiani vinkkejä. Oletan, että tiedätte jo tutut iänikuisuudet, kuten "syö vähemmän ulkona", "valmista itse ruokasi", "osta kaupan omia merkkejä", "osta mikä on sesongissa" ja "älä osta mitä et ehdi syödä" - tässähän ne tulivat taas kerran lyhyesti kertauksena. Itse pyrin noudattamaan myös näistä perinteisistä vinkeistä kaikkia; kuten ehkä olette huomanneet, teen ns. tavallisen ruoan lisäksi maapähkinävoini, myslini, leivonnaiset sekä raakapatukat/-pyörylät itse.

Päätin jakaa vinkkini kahteen eri postaukseen, koska kilometrisaarna on edessä jo näin kahdessakin pätkässä. Olen muuten hyvin kiitollinen kaikista vinkeistä, joilla haluatte osallistua keskusteluun kommenttiboksin puolella!

   

1. Hyväksy, että terveelliseen ruokaan menee rahaa ja että opiskelijatoverisi saattavat haluta syödä pelkkiä vehnänuudeleita kymmenen euron ruokabudjetilla per viikko. Kokonaisvaltaiseen, vähärasvaista proteiinia, runsaasti kasviksia ja hedelmiä sekä kokojyväisiä hiilihydraatteja sisältävään ruokavalioon menee enemmän rahaa kuin pelkkään vatsan täyttämiseen sillä ruoalla, mitä nenään eteen sattuu kulkeutumaan. Silti terveellinen ruokavalio on järkevä valinta, johon kannattaa panostaa. Sitä paitsi nykyisen hyvinvointibuumin innoittamana useat nuoret ovat hyvin valveutuneita ruoan suhteen, joten harvassahan kliseiset 20 sentin makaronipusseilla ja valmisnuudeleilla eläjät ovat. 

2. Tee perusruokaostokset marketista pienten ruokakauppojen sijaan. Hintaero samassa tuotteessa voi pikkukaupan ja marketin välillä olla useampikin euro. Vaikka pikkukaupoissa saattaa olla koko ketjun kattavia tarjouksia, varsinkin hevi-osastolla hintaerot kyllä tuntuvat, kun ostettavat määrät ovat suuria. Lisäksi valikoima on pienempi, joten kaikkia edullisia tuotteita ei välttämättä ole saatavilla. Eron ruokalaskussa sain kokea kantapään kautta asuttuani jonkin aikaa keskusta-alueella, jossa minulla ei ollut isompaa kauppaa lähietäisyydellä.

Eroja on myös siinä, mitä tuotteita mistäkin kaupasta kannattaa ostaa. Konkreettisena esimerkkinä ostan 70-prosenttista tummaa suklaata Lidlistä tai Ikeasta, joissa molemmissa saa 100 gramman levyn alle eurolla. Toki reissun tekeminen yhden suklaalevyn takia eri kauppaan on melko fanaattista, joten ostan kyseistä suklaata, jos minulla on muutakin asiaa sinnepäin. Maistuisiko valikoima maukkaita suklaisia välipaloja? Lemppareitani ovat cookie-kikhernepallerot ja omenakookosraakalaiset sekä vähän juhlavampaan hetkeen suklaa-kukkakaalikakku maapähkinävoi-kaakaokreemillä

Joitain erikoisempia ruokatuotteita sen sijaan ei välttämättä edes saa kuin erikoisliikkeistä, joten esimerkiksi carob- ja raakakaakaojauhetta ostan niistä. Tällaiset tuotteet voivat olla melko tyyriitä, joten on järkevää laittaa ensisijaisesti rahat hyvään perusruokaan kuin tällaisiin herkkuihin. Pidänkin toivelistaa erikoistuotteista, joita haluaisin kokeilla, ja hemmottelen itseäni ehkä kerran kahdessa tai kolmessa viikossa jollain uudella hankinnalla. Näin olen kokeillut muun muassa kookosöljyä, mulperimarjoja, gojimarjoja, kookosjauhoa, kookossokeria, erilaisia pähkinöitä, kuivattuja marjoja ja hedelmiä. Kookosöljyä hankittuani pääsin itsetehdyn suklaan makuun. Tällä hetkellä listalla on vielä muun muassa chia-siemenet, lakritsanjuurijauhe ja blackstrap-melassi.   



3. Katso kilohintoja - mutta älä takerru niihin liikaa. Jos pieni pähkinäpussi maksaa kilohinnaltaan vain pari euroa enemmän kuin iso, ostan sen pienen. Kun jotain on vähän, sitä arvostaa aivan eri tavalla ja syö siksi säästeliämmin. Näitä runsaskalorisia "herkkuja", kuten pähkinöitä, tummaa suklaata ja mysliä ostan siksi mieluummin pienemmässä pakkauskoossa. Lisäksi tuoretuotteita kannattaa ostaa sen verran, kun realistisesti tai ehkä jopa hieman pessimistisesti uskoo ehtivänsä syödä. Älä siis osta puolen kilon säkkiä avokadoja, jos tiedät, että ne ehtivät pilaantua ennen kuin ehdit pussin pohjalle. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin kertoa, että ne aiheuttavat vain turhaa stressiä.

Joitain tuotteita sen sijaan voi melko huoletta ostaa kilohinnan mukaan. Täysjyväiset hiilihydraatit, kuten tumma riisi, kvinoa, spelttihelmet ja täysjyväohra, säilyvät kaapissa suorastaan ikuisuuden, joten niiden kohdalla kannattaa olla kustannustehokas. Koska täysjyväiset viljat kypsenevät melko hitaasti, keitä iso kattilallinen riisiä tai ohraa kerralla ja pakasta pakasterasioissa. Näin saat sulatettua aina tarvittavan määrän seuraavaksi päiväksi yön yli. Tee kvinoasta esimerkiksi edullista kikherne-kvinoa-kasvissalaattia tai jos tilille ropsahtaneet opintotukirahat polttelevat taskussa, kokeile lohimakeja kvinoasta. Samaten hyvin säilyvät juurekset, kuten porkkanat, lantut ja perunat, voi ostaa suuremmissa pakkauksissa melko stressittä, jos niitä tulee kuitenkin popsittua säännöllisesti. 

4. Varo halpoja sokeri- ja rasvapommeja. On vaikea löytää esimerkiksi edullista vähäsokerista, huonolaatuisia rasvoja välttäviä myslejä tai muroja. Maustamaton jogurtti on hieman kallimpaa kuin sokerilla kyllästetty, maksimissaan kaksi prosenttia marjaa sisältävä halpisjogurtti. Jossain tuotteissa pitää siis nähdä metsä puilta ja investoida hiukkasen enemmän tehdäkseen järkeviä valintoja. Axalla on esimerkiksi hyvää luomu hedelmä-pähkinämysliä, jossa ei ole lainkaan lisättyä sokeria, mutta se on melko tyyristä ja siksi sitä kannattaa käyttää vain pari ruokalusikallista jogurtin mausteena. Suosittelen kuitenkin itsetehtyä mysliä, esimerkiksi suosikkireseptiäni banaanilla makeutettua granolaa (joka ei sisällä lainkaan lisättyä sokeria!), hedelmä-pähkinämysliä tai 3 minuutin näkkärimysliä.

5. Osta hevi-tuotteet mieluummin irtona kuin valmiiksi pakattuina. Tiesitkö, että irtoviinirypäleet maksavat kilohinnaltaan saman verran tai jopa vähemmän kuin valmiiksi pakatut? Silti en näe kenenkään koskaan ostavan niitä... sen sijaan 500 gramman muovilaatikoihin pakatut tarjousviinirypäleet vetävät ihmisiä puoleensa kuin lantatunkio kärpäsiä. Kilohinnat ovat useimmiten samat pakkauksissa kuin irtotuotteissa, minkä lisäksi sinun ei tarvitse riiputtaa kotiin pilaantuneita tai muuten huonoja tuotteita, kun saat valita jokaikisen tuotteen itse. Henkilökohtaisesti valitut kasvikset ja hedelmät ovat siis kerma kakun päältä! 

Stay tuned - osa 2 tulossa piakkoin näillä taajuuksilla!

Kaikki postauksessa esittelemäni tuotteet/liikkeet ovat henkilökohtaisesti hyväksi havaitsemiani, enkä ole saanut minkäänsorttista kompensaatiota niiden esille nostamisesta.  

11 kommenttia:

  1. Tässä tuli hyviä vinkkejä, opiskelija kun olen. Itse haluan syödä terveellisesti, mutta tunnen monia, jotka syövät lähes pelkkiä nuudeleita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla! :-) Itse en ikinä voisi olla pelkkiä nuudeleita mussuttava opiskelija jo siksi, että inhoan niitä sydämeni pohjasta! En edes mitenkään periaatteellisista syistä, vaan ihan koska en pidä niiden mausta... Jokainenhan meistä saa onneksi taplata tyylillään, mutta kiva että en ole ainoa, joka tietää nuudelinsyöjäihmistyypin ;)

      Poista
  2. Kiitos paljon, tämä postaussarja tulee tarpeeseen! Haluaisin syödä mahdollisimman paljon raakaruokaa ja tuoreita kasviksia (vaikka pääruoat olisivatkin kypsennettyiä), mutta talous tulee vastaan, etenkin kun viikon ruokia täytyy suunnitella kiireessä. Olen myös huomannut etteivät viljat sovi itselleni, eikä maito suurissa määrin, ja pyytäisin, että käsittelisit postauksessasi seuraavaksi myös aamiaiseksi ja välipaloiksi sopivia edullisempia, simppeleitä vaihtoehtoja. :) Jos tulee mieleen ideoita!

    Kiitos paljon, seuraan mielenkiinnolla jatkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla, että postaussarjasta on apua! :-) Syötkö edes tummaa riisiä tai kvinoaa? (Ilmeisesti et siis täysjyväohraa, kauraa tai spelttiä ainakaan?) Hyvä kasvikunnan hiilihydraattien lähde on bataatti, joka maksaa 2-3 euroa kilolta ja jota itse syön todella paljon juurikin lämpimän aterian hiilihydraattikomponenttina.

      Myös superedulliset linssit ja pavut, vaikka ne aterian proteiiniosaksi usein mielletäänkin, sisältävät paljon runsaskuituisia hiilihydraatteja, joten niitä kannattaa sisällyttää lämpimille aterioille esimerkiksi "pihveinä", pyörylöinä, hummuksena/linssitahnana porkkanatikkujen ja kukkakaalin dippaukseen (soseuta keitetyt pavut/linssit, lisää haluamiasi mausteita sekä hieman oliiviöljyä ja/tai tahinia eli seesaminsiementahnaa) tai sellaisenaan keitettynä.

      Aamupalaksi voisit kokeilla 2 kananmunan ja 1 banaanin lettuja - http://blogilates.tumblr.com/post/34918103301/2-eggs-1-banana-pancakes-make-it-now-1-mush
      Toinen hyvä vaihtoehto on tuorepuuro (mikäli syöt kauraa!):
      1 dl kaurahiutaleita (tai muita sopivia hiutaleita)
      1,5 dl sopivaa maitoa tai jogurttia (esim. manteli, jos maitoa et käytä)
      1/2 banaani ohueksi viipaloituna
      mausteeksi 1/2 dl mikrossa 30s ajan lämmitettyjä kotimaisia pakastemarjoja tai 1 tl raakakaakaojauhetta/carob-jauhetta

      Sekoita kaikki kulhossa ja nauti seuraavana aamuna esim. marjojen ja kanelin kera.


      Välipalavinkkeinä suosittelen itsetehtyjä raakapatukoita ja -palleroita, itse pyöräytän niitä ihan sauvasekoittimella liotetuista kuivatuista taateleista, siemenistä ja pähkinöistä. Hyvä perusohje noin 8 palloon:
      1 dl taateleita
      1 dl haluamasi siemeniä ja pähkinöitä, halpoja on esim. maapähkinät, pellavansiemenet, auringonkukansiemenet, cashew-pähkinät, kuorelliset mantelit
      haluamiasi mausteita, esim. suklaapalloihin 1 rkl raakakaakao/carobjauhetta tai piparipalloihin 1 tl kanelia, 1/2 tl inkivääriä ja 1/2 tl kaardemummaa
      (1 rkl proteiinijauhetta - itse käytän vegaanista maustamatonta/sokeritonta herneproteiinijauhetta)

      Liota taateleita ja pähkinöitä/siemeniä vähintään 15 minuuttia. Liota, lisää mausteet (ja proteiinijauhe) ja sauvasekoita/blendaa tasaiseksi massaksi. Muotoile patukoiksi tai palloiksi. Säilytä jääkaapissa tai pakasteessa.

      Kiitos postaustoiveistasi, on mukava toteuttaa ideoita, joille on kysyntää! Laitan ne ihmeessä korvan taakse ja yritän päästä tuumasta toimeen pian! :-)

      Poista
    2. Tuorepuuro siis yöksi jääkaappiin. Ja raakapatukoissa siis liottamisen jälkeen kaada liotusvedet pois ennen sauvasekoitusta/blendausta. Pari selvennystä jotka kiireessä jäivät pois :-)

      Poista
  3. Et haluais kertoa että mitä laitat siihen mysliin ko ite teet?(:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luitko postauksen sattumalta kännykällä? :-) Huomasin, että linkit eivät jostain syystä toimi aina kännykällä selatessa, kummallista! Linkitin tosiaan kolme lempimyslireseptiäni tuossa postauksessa, voin vielä laittaa ne uusiksi tähän:

      Banaanigranola -
      http://terveenhyvaa.blogspot.fi/2013/05/banaanilla-makeutettua-rapeaa-granolaa.html

      Hedelmä-pähkinämysli -
      http://terveenhyvaa.blogspot.fi/2012/08/iloa-arkeen.html

      Näkkärimysli -
      http://terveenhyvaa.blogspot.fi/2012/09/taio-myslisi-kolmessa-minuutissa-eli.html

      Auttoiko tämä? :)

      Poista
    2. Ihan pöytäkoneella kyllä luin, kännykässä ei edes nettiä ole olemassa.. Vieläkään ei näy nuo linkit tässä postauksessa vaikka kuinka yritin kattoa läpi.
      Mutta kiitos ko erikseen jaksoit vielä laittaa! Autto kyllä(:

      Poista
    3. Höh! Tosi outoa :( Yritän selvittää ongelmaa... mutta mukavaa, että linkit auttoivat :)

      Poista
  4. Nyt kun on tottunut syömään terveellisesti, ajatuskin (ei-niin)terveellisen ruoan jokapäiväisestä ja joka-aterisesta syömisestä vihannesten puuttuessa tuntuu suorastaan mahdottomalta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja se on hyvä se :-) Ei ole vaikea sitten pysyä kaidalla polulla!

      Poista

Kiitos kun jätät kommentin! Vastaan mitä pikimmiten.