lauantai 7. joulukuuta 2013

Terveysruokien suurin salaisuus: pop-pop-popkornia!



Tärkeimmät jutut ensin:

Lupaan pyhästi, että iltapäivälehtimäisestä otsikoinnista huolimatta argumentointini tässä
postauksessa on melko faktapohjaista.

Lisäksi on aika ihanaa, että on koko ajan näin pimeää, niin saa varmasti tällaisia mahtavan tärähtäneitä kuvia. 



Pop-pop-pop-pop-pop-pop-mus... popkornia!

Tiesitkö, että popkorni on täyttä täysjyvää ja että ilman rasvaa valmistetussa popkornissa on vain 31 kaloria 2,5 desilitrassa?  Popkorni on vähärasvaista, ei sisällä sokeria, sisältää paljon vatsaa hellivää kuitua ja maistuu etäisesti maissimaisen makealle. Yllättävää kyllä, popkornissa on myös kohtuullinen määrä proteiinia! Yksi täysjyvätuoteannos on muuten seitsemää ja puoli desilitraa (!!!) popkornia. (Ravitsemukselliset faktat meille tarjosi popkornille vakaasti omistautunut sivusto Popcorn.org.) 

Popkorni on hyvin täyttävää runsaan kuitumäärän sekä kohtuullisen proteiinimäärän vuoksi. Se sopii siksi hyvin sekä oikeaan nälkään että naposteluun, kun tekee vain mieli syödä vähän jotakin. Jos kärsit joululomaa edeltävästä koe- tai tenttisumasta (kuten allekirjoittanut) ja haluat jotain pientä kevyttä napsittavaa motivaattoriksi, popkorni on pelastajasi! Popkorni hillitsee iltaista makeanhimoa täyttämällä vatsan ja rauhoittamalla konvehtirasialle hakeutuvaa mieltä. Lisäksi popkorni on ihan törkeän edullista: pussi jyväsiä maksaa pari senttiä yli euron ja riittää vaikka kuinka moneen saavilliseen popkornia! 

Miten sitten valmistaa tätä upeaa terveysruokaa, josta niin harva tuntuu tietävän? Tarvitset vain 1,5 ruokalusikallista niitä pussissa myytäviä popkornijyväsiä (ei mikropoppareita) sekä paperipussin, jossa ei ole muovisia osia (esimerkiksi Punnitse&Säästän paperipussit ovat tähän mainioita). Heitä jyväset pussiin, taittele pussin suu kaksi kertaa kevyesti (kumpikin taitos noin yhden sentin mittainen) ja laita mikroon poksuttelemaan noin 2,5 minuutiksi tai kunnes säännölliset poksahdukset lakkaavat (tämä vie 2-3 minuuttia). Avaa pussin suu ja nauti terveellisestä kuitupitoisesta välipalasta!


Varoituksen sanoja (kantapään kautta koettu):
- Älä laita enempää jyväsiä kerralla pussiin, ellet halua poimia pussista karanneita poppareita pitkin mikroa.

- 2-2,5 minuuttia on todennäköinen valmistusaika, mutta pidä poppareita koko ajan silmällä. Ainakin omassa mikrossani tuon kauempaa ei missään nimessä kannata poppareita mikrossa pitää, tai ne kärähtävät, ja sitä palaneenkäryä saakin sitten haistella seuraavat kolme viikkoa.

- Pussin suuta ei tarvitse sulkea mitenkään: kevyt taittelu riittää. Pussi pysyy kyllä suljettuna, kunhan et ole laittanut liikaa jyväsiä pussiin, jolloin tilanpuutteen vuoksi popparit alkavat vyöryä ulos pussista. Itse asetan yleensä pussin taitospuoli alaspäin mikrolautaselle varmuuden vuoksi.

- Rasvatta valmistettuihin popkorneihin suola ei tartu kovinkaan hyvin, mutta toisaalta tämä on hyvä asia - harvalla meistä suolan käyttöä tulisi lisätä. Ilman suolaa popkornit maistuvat hieman makeille; maku maistuttaa etäisesti maissia. 


Jos tykkäät suklaasta, jossa on sattumia, kuvissa esiintyvät popkorni-raakasuklaakonvehdit ovat oiva valinta jouluherkutteluun! Valmistin raakasuklaata kookosöjystä, kaakaovoista, maca-, lucuma- ja raakakaakaojauheesta, Kalaharin suolasta sekä agave-siirapista (minulla oli arpaonnella hankittu raakasuklaan valmistuspaketti, joten en valitettavasti pysty kertomaan tarkkoja määriä - googlaamalla löytyy reseptejä läjäpäin) ja mursin muotteihin popkorneja ennen suklaan kaatamista päälle. Hölskytin vähän muotteja, jotta suklaa levittyisi tasaisesti popkornien ympärille ja laitoin päälle koristeeksi vielä kokonaisen popkornin. Annoin suklaiden huilia pakasteessa puolisen tuntia ja tarjosin aamuyhdeksältä saapuneelle kahvivieraalle. Ja kyllä maistui!

Popkornin ravintoarvot/2,42 dl (8g/1 cup): valmistettu ilman rasvaa
31 kcal
0 g rasvaa
6 g hiilihydraatteja, joista 0 g sokereita ja 1 g kuitua
1 g proteiinia

100 grammassa popkornia 387 kcal, 5 g rasvaa, 78 g hiilihydraatteja (1 g sokereita ja 15 g kuitua) sekä 13 g proteiinia.  

Lähde: NutritionData

8 kommenttia:

  1. No wau, mulle ei ole tullut mieleenkään, että näitä voi valmistaa myös ilman rasvaa. Kiitos vinkistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) Tämä on kyllä hyvin kätevää ja helppoa näin!

      Poista
  2. Kiitos vinkistä, täytyypä testata joskus tuota paperipussia! Minä olen tehnyt poppareita mikrossa siten että laitan astian pohjalle hieman vettä ja suolaa sekä tietysti jyvät (lautanen tms kanneksi) kypsytysaika on tosin pidempi tuolla tavalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaude, tuo on ihan uusi vinkki mulle! Kiitos sen jakamisesta :)

      Poista
  3. Jes, kiitos ohjeesta! Mä testasin ja kerrankin onnistu mulla popparit. Jos kattilassa laittaa nii vaan puolet poksahtaa poppareiks ja sit ne palaa aina. Tällä kertaa ei palanu ja kaikki poksahti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes mahtavaa :) Kiitos että tulit kertomaan onnistumisesta!

      Poista
  4. Miltä merkiltä itse olet ostanut noita jyviä ? Meillä on kaapissa iso pussi, ostettu jostain aasialaisesta kaupasta mutten tiedä onko rasvattomia jne :/ :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rainbowin jyviä olen ostanut ihan Prismasta, mutta jos ostat käsittelemättömiä jyviä (= ei mikropoppareita), niiden pitäisi olla luonnostaan rasvattomia ja hyviä käytettäviksi! Tässä HS:n jutussa muuten mielenkiintoisia faktoja poppareiden terveellisyydestä: http://www.hs.fi/ulkomaat/a1305558587915 : kyseisessä jutussa myöskin kehotetaan kypsentämään popparit ilman rasvaa ja suolaa terveysvaikutusten maksimoimiseksi :)

      Poista

Kiitos kun jätät kommentin! Vastaan mitä pikimmiten.